Skip to main content

Stesen Keretapi Bersejarah Tanjung Pagar, Singapura



Malaysia suatu ketika mempunyai pajakan tanah keretapi (KTMB) di Singapura sehingga menghampiri ke selatan Singapura iaitu Tanjung Pagar (atau dikenali dengan Stesen Singapura). Benar, Tanjung Pagar adalah perhentian keretapi terakhir di semenanjung Malaysia selepas stesen Woodlands. Tetapi sejak Julai 2011, stesen ini telah dihentikan operasi sehingga ke Woodland sahaja.

Apa yang menarik tantang stesen ini suatu ketika dahulu ia merupakan destinasi terakhir keretapi di benua Asia!!. Ramai rakyat Malaysia gemar menggunakan keretapi untuk melancong ke Singapura terutama sebelum tahun 2010, begitu juga dengan rakyat Singapura. Malah, terdapat perjalanan keretapi dari Singapura ke Bangkok suatu ketika dahulu. Tetapi dengan kemajuan lebuh raya dan industri penerbangan semenjak tahun 2010, penggunaan keretapi semakin suram. Tambahan pula sistem keretapi KTMB masih menggunakan kaedah lama yang mungkin tidak lagi relevan.  

Gambar2 di bawah menerangkan tentang keindahan stesen keretapi Tanjung Pagar ini.Diambil pada tahun 2011, stesen keretapi Tanjung Pagar satu ketika dahulu merupakan salah satu pintu masuk untuk pelancongan Negara. Mungkin kepada generasi2 muda yang tidak pernah memasuki stesen ini bolehla melihatnya. 

Mungin ramai yang sedih apabila stesen keretapi ini ditutup dan ditamatkan perkhidmatannya pada 2011 tetapi pihak kerajaan mempunyai alasan tersendiri untuk berbuat demikian. Apapun, stesen ini bukan lagi milik KTMB dan segalanya hanya tinggal kenangan.

Ketika ini stesen ini sendang diubahsuai. Mungkinkah stesen ini akan dibangunkan sebagai sebuah muzium di Singapura? Itu akan diketahui nanti.





































Comments

Popular posts from this blog

Bidang Tugas Jurutera Penyelenggaraan/Fasiliti

Bidang tugas utama seorang Jurutera/Juruteknik Fasiliti dan Penyelenggaraan (Facility & Maintenance Engineer). Secara amnya, bidang tugas Jurutera Fasiliti adalah berbeza dalam setiap organisasi atau syarikat. Ianya bergantung kepada keperluan dan skop tugas jawatan tersebut. Walaubagaimanapun, adalah menjadi kebiasaannya bidang tugas mereka seperti berikut: Memastikan mesen-mesen dan peralatan berada dalam keadaan baik supaya proses pengeluaran dan perkhidmatan dapat dijalankan dengan tersusun. Melaksanakan penyelenggaraan berkala dan pencegahan terhadap semua mesen dan peralatan. Membaikpulih mesen dan peralatan apabila berlaku kerosakan yang tidak dijangka. Menyediakan dokumen pemeriksaan atau checklist untuk menjalankan pemeriksaan berkala samaada harian, mingguan, bulanan dan tahunan. Menjaga stok alat ganti. Melaksanakan kerja-kerja pemasangan mesen dan peralatan baru. Menjalankan projek-projek tertentu yang dikehendaki oleh syarikat. Melatih peke...

Kursus Chargeman A0/A1 Separuh Masa

Kursus Chargeman A0/A1 Separuh Masa Jika anda sudah bekerja dan berminat untuk menjadi Chargeman atau ingin meningkatkan kebolehan diri, anda boleh boleh menjalani kursus Penjaga Jentera Elektrik (Chargeman) separuh masa. Terdapat dua kursus yang dijalankan iaitu Kursus PJE A0 dan A1. Syarat2. -Tamat Tingkatan Lima. -Memiliki sekurang2nya dua tahun pengalaman bekerja yang melibatkan perkakasan elektrik untuk mengambil kursus PJE A0. -Mempunyai pengalaman tambahan setahun dalam kerja2 yang melibatkan pendawaian elektrik talian atas (Overhead) jika mahu mengambil kurus PJE A1. Yuran Kursus. RM2950 tidak termasuk RM200 untuk pendaftaran di Institut Kemahiran Tinggi Belia Negara. Jangkamasa Kursus A0. 9 Bulan secara separuh masa atau 480 Jam. Kelas biasanya akan diadakan pada hari Sabtu dan Ahas bermula dari 8 pagi hingga 5 petang. Sebelum ini terdapat kelas pada hari Rabu dan Khamis pada waktu malam tetapi telah dimansuhkan. Syarat2 Lain. -Mengikuti ke...

Penjaga Jentera Elektrik @ Chargeman

Apakah Penjaga Jentera Elektrik @ Chargeman? Apakah Chargeman? Atau dalam Bahasa Malaysia dikenali sebagai Penjaga Jentera Elektrik. Adakah mereka yang membuat pendawaian elektrik atau yang membaikpulih peralatan elektrik? Ataupun adakah mereka yang menghidupkan dan mematikan sumber kuasa? Berdasarkan maklumat daripada Suruhanjaya Tenaga (ST), Chargeman (Penjaga Jentera Elektrik) adalah orang kompeten yang diiktiraf oleh ST dan mempunyai skop tugasan seperti berikut: SKOP TUGASAN Mengerja, mengendali atau mempunyai kawalan atas apa-apa kerja atau pengendalian sesuatu pepasangan elektrik mengikut sekatan voltan dan kategori perakuan kekompetenannya termasuk, jika perlu mengeluarkan arahan bertulis (Permit to Work) kepada orang yang bekerja di bawah kawalannya. Ringkasnya, Chargeman adalah orang yang mengawalselia segala yang berkaitan dengan pembekalkan kuasa elektrik dan pengagihan kuasa elektrik. Mereka memastikan segala peralatan dan perkakasan pengagihan elektr...