Sistem
keretapi antara Bandar di semenanjung Malaysia umumnya terbahagi kepada empat
bahagian/sektor utama iaitu Utara, Barat, Pantai Timur & Selatan. Walaupun
sektor Utara & Tengah bersambung tetapi kedua2 sektor ini agak jauh untuk
disatukan. Tambahan pula sector Tengah akan bersambung dengan perkhidmatan rel2
pendek yang lain dikawasan Bandar seperti LRT, MRT, Monorail & ERL. KTM
memilik KTM Komuter di sektor tengah.
Sektor Utara
& Tengah telah sepenuhnya mempunyai landasan berkembar elektrik iaitu dari
Padang Besar ke Gemas. Sementara sektor Pantai Timur iaitu Gemas ke Tumpat
masih lagi menggunakan keretapi biasa (diesel). Satu lagi sektor dalam
pembangunan landasan berkembar adalah sektor Selatan iaitu dari Gemas ke Johor
Bahru.
Tetapi apa
yang menyedihkan adalah penggunaan keretapi antara Bandar sangat kurang
sambutannya. Kecuali sektor Barat yang agak rancak, sektor Utara, Selatan dan
Pantai Timur agak perlahan. Ini akan menyebabkan KTMB sukar untuk mendapatkan
keuntungan maksimum.
Salah satu
faktor mengapa rakyat tidak gemar mnggunakan keretapi antara Bandar adalah masa
perjalanan yang panjang dan harga tiket yang mahal. Ditambah pula dengan
kemudahan jalan raya yang lebih selesa dan pantas, keretapi dilihat
ketinggalan dalam segala segi. KTM antara Bandar melibatkan KTM Komuter, ETS,
KTM Antara Bandar (Enjin Diesel). Kecuali KTM Komuter yang mendapat sambutan
agak menggalakkan, perkhidmatan KTM lain dilihat tidak mendapat sambutan yang
menggalakkan kecuali pada musim2 perayaan sahaja.
Umum
mengetahui bahawa projek ECRL yang baru diteruskan adalah penting untuk
pengangkutan rel ke pantai timur dengan menggunakan laluan berbeza berbanding
laluan KTM lama. Begitu juga dengan projek keretapi laju KL Singapura yang
tidak menggunakan laluan KTM sektor selatan. Adakah Pembinaan projek besar
keretapi ECRL dan KL Singapura mungkin akan melenyapkan KTM sector Selatan
& Utara? Hanya masa menentukan.
Comments
Post a Comment